Кошик
0
0.0 ₴

Види та відмінності Сертифікатів NBTHK

Сертифікати (Origami) для японських мечів

NBTHK (Nihon Bijutsu Token Hozon Kyokai), Товариство збереження мистецтва Японії, було засноване у 1948 році і залишається дуже авторитетною організацією, відповідальною за перевірку та затвердження експертного рішення на японські мечі. 

Коли меч надається на експертизу, NBTHK розглядає, а потім виносить експертний висновок про цінність цього меча.

Такі сертифікаційні документи називаються Origami. Цей процес дуже серйозний, і його ніколи не проводять швидко. У деяких випадках для отримання експертного висновку може знадобитися від 3 місяців до року.

Існує дві системи: стара (колишня) та нова, яку запровадили у 1982 році. Нижче наведено ілюстрації двох систем з точки зору їх видачі та їхнього загального рейтингу чи престижу (неофіційного). 

0 nbthk origami comparison history prestige

Детально про визнані Сертифікати (Origami) для організації NTHK-NPO Ви можетепрочитати у цій статті


Критії для експертної оцінки HOZON (неофіційний переклад від NBTHK)

  1. Якщо меч ZAIMEI (підписаний меч або накаго), підпис повинен бути правильним (не підробкою). Якщо меч - MUMEI (непідписаний меч), то для правильної оцінки виробу повинні бути характерними: період створення клинка, провінція та школа.
  2. Якщо меч відповідає п.1, він буде гідним естетичної оцінки, незважаючи на те, що сам меч може мати кілька подряпин або поганий зовнішній вигляд.
  3. Якщо меч був зроблений дуже відомим майстром до періоду Nanbokucho (до 1333 року), його NAKAGO (tang) і поверхню (JI) будуть ретельно вивчені.
  4. Якщо поверхня тіла меча (Jihada) піддавалася ремонту, вона не повинна порушувати загальний стиль меча.
  5. Більше нові мечі, виготовлені в період Meiji і період Taisho, повинні бути в хорошому стані і повинні бути ZAIMEI (підписаний меч) і мати Ubu Nakago (оригінальний хвостовик).
  6. Якщо меч визнаний GIMEI (підроблений підпис) або зроблений, як MUMEI, такий виріб оцінюватись не буде.
  7. Якщо у леза виробу є сколи (фатальні дефекти), воно не оцінюватиметься.

Сертифікати NBTHK Hozon можуть бути видані для koshirae або фітингів, таких як фучі-кашира, цуба: 

3 hisayuki katana 16 edit5 tsuba tadashige tokubetsu hozon


Відмінності Сертифікатів HOZON

Сертифікати HOZON визначають різну цінність або статус меча та відрізняються за кольором.

Сертифікат HOZON на жовтому папері

HOZON - Гідний збереження.

HOZON є першим із чотирьох найважливіших рівнів почесної відмінності. Цей Сертифікат, по суті, означає, що меч "заслуговує на збереження". Слід відзначити, що виріб, який отримав такий Сертифікат, є достатньо цінним. 

За статистикою, лише 2 вироби з десяти, представлених на експертизу, одержують Сертифікат HOZON.


Сертифікат TOKUBETSU HOZON на коричневому папері

TOKUBETSU HOZON - особливо гідний збереження

TOKUBETSU HOZON є другим з чотирьох найважливіших рівнів почесного відмінності. Для того, щоб меч отримав Сертифікат ТОКУБЕЦЮ ХОЗОН, він повинен максимально відповідати всім семи вищезгаданим критеріям оцінки HOZON. 

У випадку, коли меч отримує таку оцінку, його рейтинг, значущість та вартість суттєво зростають.


Сертифікат JUYO TOKEN – паперова фотографія та/або OSHIGATA

JUYO TOKEN – Цінний виріб 

JUYO TOKEN - третій із чотирьох найважливіших рівнів почесної відмінності. У світі існує лише близько 10 000 виробів із Сертифікатом рівня JUYO.

Сертифікат JUYO TOKEN ORIGAMI було затверджено у травні 1958 року (Showa 33). 


Сертифікат TOKUBETSU JUYO TOKEN – паперова фотографія та/або OSHIGATA

TOKUBETSU JUYO TOKEN – Особливо цінний виріб – найвище досягнення.

Вироби, які отримали цей Сертифікат, є найціннішими. З існуючих виробів, які отримали сертифікат JUYO, лише близько 700 з них мають найвищий Сертифікат TOKUBETSU JUYO TOKEN. 

Сертифікат TOKUBETSU JUYO TOKEN було затверджено у 1971 році.

Враховуючи, що в Японії зареєстровано близько 2 мільйонів мечів, це величезна честь. Ці вироби вважаються вершиною мистецтва виготовлення японського меча, й у з цим, природно, мають дуже високу цінність.


Мечі – Національне надбання Японії

8 ko bizen tomonari japanese national treasure

Мечі, які становлять високу історичну та художню цінність - Ko-Bizen Tomonari. Вони захищені Міністерством освіти, культури та спорту, науки і техніки Японії і не підлягають вивезенню з країни за жодних обставин. Таких виробів є близько 110 штук.

Детальніше про це можна дізнатися у розділі Вікіпедії (Стаття англійською мовою).


Процес (етапи) отримання Сертифіката NBTHK

Незалежно від якості та стану меча, при першій заявці можна отримати Сертифікат лише категорії HOZON або TOKUBETSU HOZON.

Для того щоб мати можливість отримати Сертифікат рівня NBTHK JUYO, меч повинен мати сертифікат TOKUBETSU HOZON.

У разі отримання виробом сертифікату JUYO, його цінність багаторазово збільшується.

Важливо розуміти, що якщо меч отримав лише Сертифікат TOKUBETSU HOZON, це не означає неможливості отримання більш серйозного сертифікату JUYO TOKEN. Можливо, що заявка на отримання не подавалася виходячи з будь-яких міркувань.


Старі сертифікати від NBTHK

Сертифікат KICHO TOKEN на білому папері

KICHO TOKEN - Дорогоцінний  

Дані Сертифікати були випущені з 12 вересня 1948 року до червня 1982 року. року. Kicho Origami були випущені в головному офісі NBTHK та місцевих відділеннях Організації. Їх зазвичай називали «Білий Папір». 

Дослівний переклад KICHO – «Дорогоцінний». Це був єдиний рейтинг до 1950 року. Після цієї дати він почав ранжуватися трохи нижче, ніж TOKUBETSU KICHO. 


Сертифікат TOKUBETSU KICHO TOKEN на сіро-зеленому папері

TOKUBETSU KICHO TOKEN – Особливо дорогоцінний  

Цей Сертифікат почав видаватися з березня 1950 року (Showa 25) до червня 1982 (Showa 57). TOKUBETSU KICHO було випущено у головному офісі NBTHK та місцевих відділеннях Організації. Їх зазвичай називали «Зелений Папір».

TOKUBETSU KICHO був найвищим Сертифікатом, до моменту затвердження JUYO у травні 1958 року (Showa 33).

Папір зеленого кольору та друк з кандзі Toku був вперше використаний для Сертифікатів TOKUBETSU KICHO, починаючи з липня 1950 року до 1982 року.


Сертифікат TOKUBETSU KICHO TOKEN (США та Японія) на яскраво-зеленому папері

TOKUBETSU KICHO TOKEN – Особливо дорогоцінний

Цей Сертифікат – це досить рідкісна «Зелена книга», як його називали. Видавався з 1980 року (Showa 55) до 1982 року (Showa 57) у Японії. та Сполучених Штатах Америки. 

Цей Сертифікат був найвищим, доступним у 1980 році у США. 


Сертифікат KOSHU TOKUBETSU KICHO TOKEN на блакитному папері

KOSHU TOKUBETSU KICHO TOKEN - Надзвичайно дорогоцінний

Сертифікати Koshu Tokubetsu Kicho (синього кольору) ніколи не видавали в США.

У 1973 році (Showa 48) було введено Сертифікат Koshu Tokubetsu Kicho на блакитний колір паперу. Цей дуже рідкісний та колекційний Сертифікат був більш високим за рангом, ніж TOKUBETSU KICHO (Зелений Папір), але нижче JUYO TOKEN. 

Лише виняткові мечі мали шанс здобути Сертифікат такого рівня.


Відсутність сертифіката NBTHK

Якщо меч не має Сертифіката Nihon Bijutsu Token Hozon Kyokai?

Іноді меч не має сертифікації NBTHK. Найчастіше причина цього полягає у тому, що меч знаходився у приватній колекції і ніколи не був представлений у NBTHK. Тому деякі дуже хороші мечі можуть продаватися за нижчою ціною. Подати заяву на експертизу до NBTHK можна в будь-яке. , але, звичайно, немає гарантії, що меч отримає Сертифікат HOZON.


Свідоцтво про реєстрацію

TOROKUSHO – свідоцтво про реєстрацію або Паспорт меча.

У Японії всі мечі згідно із законом підлягають реєстрації у місцевому відділенні префектури. Там видається Паспорт меча, який має завжди бути з мечем. Для більшого зручності Паспорт часто обгортають навколо сая (нож). 

У Паспорті TOROKUSHO вказується основна інформація про меч: довжина леза, кривизна (вигин сміття), кількість отворів у хвостовику, всі наявні підписи та інші параметри. 

Всім зареєстрованим мечам надається свій індивідуальний номер. 

 


Кожен має право насолоджуватися своїм власним унікальним мечем, усвідомлюючи, що Душа Самурая продовжує жити у мечі. У Самураїв вважається, що Меч сам обирає свого Хазяїна і якщо Ви відчули меч, то це Ваш Меч!

Дефекти меча

 


Кізу 傷 (недолік) - дефекти клинка

З безлічі можливих дефектів клинка, поділяють фатальні та некритичні. Одні роблять меч непридатним для використання, другі лише псують зовнішній вигляд виробу.

Причиною появи дефектів може бути як помилка при виготовленні меча: кування, загартування або полірування, так і механічні пошкодження, а також багаторазове полірування або неправильне зберігання та догляд.


Найбільш типові дефекти меча

Дефекти катани

 


Опис дефектів

Карасунокуті からすのくち

Тріщина в лезі. Якщо тріщина проходить приблизно в паралельній площині, вона ділить загартовану та незагартовану частини, і якщо це відбивається на формі, то меч стає бракованим.


Сінае  撓え

Незначні дефекти у місцях вигину, що виникають внаслідок втоми матеріалу на цих ділянках. Проходять, як правило, перпендикулярно клинку в тій частині, яка зроблена з незагартованої сталі. Не вважаються серйозними дефектами.


Фукуре 膨れ

Включення з окалини або вугілля, що залишилися після складання сталі, переважно похибки зварювання. Голяться після полірування, псують зовнішній вигляд, а також знижують якість меча.


Кірікомі 切り込み

Зазубрина на задній частині меча, що виникає при захисті відбивом. Чи не є серйозним дефектом. У процесі полірування зазубрини можна усувати. На старих мечах їх залишають як свідчення того, що меч використовувався в бою.


Умегане 埋め込み

Зроблена ковалем латка, що закриває будь-який дефект. Умегане роблять також з метою приховати внутрішню сталь, яка починає проступати після частих полірувань.


Хагіре はぎれ або 刃切れ

Зазубрина, що з'явилася на лінії загартування (хамоне), а також сильний вигин клинка може спровокувати мікроскопічну тріщину — хагіре. Зазубрина зазвичай добре помітна і не становить великої небезпеки для меча, тоді як тріщина, яку дуже важко розглянути, є фатальним дефектом.


Хакоборе 刃毀れ

Груба циліндрична зазубрина, що проходить хоч і не через загартовану сталь, проте часто є причиною тріщини.


Хадзімі はじみ

Матові ділянки, що виникають після багаторазового заточування. Меч втрачає свій блиск. Найчастіше зустрічається, але безпечне вікове явище.


Ніой гіре 匂切れ

Можливі дві причини цього дефекту: лінія загартування на кордоні з незагартованою сталлю не має чітко позначених контурів, проте загартування стали зроблено правильно. У цьому випадку можливе маскування недоліку за допомогою шліфування. Або — фатальний дефект, коли лінія загартування в певному місці клинка відсутня, що свідчить про погане загартування сталі на цій ділянці і, отже, недостатнє загартування меча в цілому.


Мідзукаге 水影

Потемніла ділянка, як правило, на ріжучій кромці. Причиною може бути повторне загартування або повторне охолодження.


Синтецу 心鉄

Буквально «серце металу». Дефект від багаторазового полірування. Верхній шар стали всього в кілька десятих часток міліметра завтовшки на певній ділянці стерся і під ним проступають нижні шари металу. У цьому випадку говорять про «втому» меча цукаре.


Цукаре 疲れ

Буквально «втома». "Схуднутий" внаслідок частого заточування меч. Якщо клинок інтенсивно використовується, він вимагає регулярного заточування, яке «з'їдає» матеріал. Одночасно із заточуванням леза має коригуватися шляхом шліфування форма меча в цілому, це робиться для збереження його форми та пропорцій.

Документи оцінки меча

Кантейсе 鑑定書 (Kanteisho) - документи оцінки меча

日本美術刀剣保存協会 - документи NBTHK

日本刀剣保存会鑑定書 - документи NTHK

藤代鑑定書 - документи Фудзісіро

得能鑑定書 - документи Токуноу Кадзуо

柴田氏鑑定書 - документи Сибата


日本美術刀剣保存協会 Nihon Bijutsu Token Hozon Kyokai

Завдання

Відокремити художні мечі від маси конфіскованої зброї (в масі якої, безсумнівно, було багато мечів промислового виготовлення, позбавлених будь-якого художнього чи історичного значення) і зберігши їх для реєстрації та обліку.

Кожен японський меч, що ввозиться в Японію або знову виявлений усередині країни, повинен бути показаний NBTHK; якщо він не отримає ліцензії та реєстрації як художній меч, він негайно має бути конфіскований,а  потім знищений, що і належить робити зі звичайною зброєю.


Мета NBTHK

Збереження японських художніх мечів;

Підвищення грамотності та поширення знань про японські художні мечі;

Класифікація, визнання та реєстрація художніх мечів відповідно до їх походження та якості у статусі важливого японського культурного надбання та предмета мистецтва;

Заохочення до  глибокого вивчення мистецтва японських ковалів мечів та пов'язаних з ним мистецтв.


Японський художній меч

Японським художнім мечем, а значить «мистецтвом, гідним збереження», з точки зору NBTHK є кожен японський меч, зроблений згідно зі складним традиційним способом (без цього немає причин для визнання його якісним) незважаючи на вік, походження, коваля або школу, і це можливо навіть без підпису.


Діяльність NBTHK

NBTHK, розташоване в Токіо, має 90 філій у Японії і тільки одна філія за межами Японії (NBTHK - Європейська філія), діє відповідно до властивих йому цілей у таких напрямках:

  • Реєстрація, класифікація та огляд японських художніх мечів
  • Управління плавильнею для виробництва особливої сталі, придатної для кування мечів (тамахагане 玉鋼)
  • Проведення змагань ковалів мечів, полірувальників та інших майстрів, зайнятих у виготовленні деталей для мечів
  • Проведення семінарів для мечів
  • Публікація щомісячного журналу з аналізом та описом важливих мечів, ковалів, методів виготовлення, порад з догляду за мечем, комерційними оголошеннями дилерів мечів та інше
  • Публікація спеціальної літератури про мечі
  • Допомога у догляді та ремонті мечів та елементів оправ мечів, допомога з матеріалами для догляду та аксесуарами
  • Проведення щорічної виставки з можливістю вивчення мечів високого класу «безпосередньо в руках»
  • Подання постійної експозиції важливих мечів у Музеї товариства в Токіо.

 

Історія Тамешиґірі

 

"Кожен, хто має право носити довгий меч, повинен пам'ятати, що його меч повинен розглядатися як його душа, що він повинен відокремитися від нього лише тоді, коли він розлучиться з життям».

Заповіт Токугава Іеясу (1615 р.)


Випробування для "душі" самурая

Давня синтоїстська релігія наділила меч розумом та власною волею. Це дар богів, який несе творення та гармонію. Самурайкатаги( 侍気質 ), кажуть Японці, "Душа самурая" - це його МЕЧ.

І скільки існує меч, стільки і існує практика його випробування. Філігранна технологія створення японського меча не вберегла майстра від помилки, яка могла виявитися фатальною на полі бою і саме тому, купуючи меч, його новий господар хотів переконатися в його надійності та бойових якостях. Японська приказка каже: "Куплений вранці меч має бути використаний до заходу сонця".

Тамешиґірі (Tameshigiri удар мечем): тамеші - "тестування, проба", ґірі - "удар, що рубає" - бойове мистецтво, що практикують тестову рубку (випробування японських мечів (катан).

Сьогодні ще можна зустріти старі мечі з написом "Тамеші мей" або "Сайдан мей" на хвостовику Накаго, що свідчить про розрубування 5 людських тіл, найчастіше трупів, але іноді й засуджених чи полонених воїнів. Короткі скорочення звучали як: Рю гуруму – тест стегна, Табі-гата – тест гомілкостопа, О-кесою – діагональний зріз від плеча до протилежного стегна. І хоч дана послуга була досить дорогою, самураї охоче платили спеціально навченим та особливо досвідченим фехтувальникам за можливість випробувати свою нову зброю.



Свого світанку Тамешиґірі отримало вже у мирний період Едо (17 століття), коли можливість випробування меча на полі бою майже повністю зникла. У цей період Тамешиґірі перетворюється на окреме бойове мистецтво і поділяється на 2 напрямки: Шідзан – дисципліна, що перевіряє майстерність мечника та Сіто – тестування безпосередньо самого меча. Обидві школи відрізняються як технікою проведення рубки, так і матеріалами цілей.

Шідзан 斬  - практика, спрямована на перевірку навичок та ефективності майстра в рубанні маківар, в якості яких прийнято використовувати молодий бамбук або скручені цинівки - Вара. Ця дисципліна регламентується правилами Шідзан Кокоре дзюккадзе, де головним пріоритетом є безпека, заподіяння шкоди собі, оточуючим та мечу.

Однією з перших кроків у Шідзан є вивчення Томе - зупинці меча після удару. Далі йде вивчення складніших технік: макурі, каєші, нагаші (безперервна рубка, швидка рубка кількох цілей, рубка рухливих цілей).

Сито 刀  - Випробування меча, а точніше двох його характеристик: гостроти та міцності. У зв'язку з високою небезпекою проведення тесту, проводиться тільки Шітокою (випробувачем мечів). Як матеріал для випробування використовувалися як тіла людей і тварин, так і окремі елементи обладунків, шоломи, закріплені, на спеціальних підставках, металеві пластини. Для тесту клинок насаджувався на спеціальну ручку – Киридзуку. Насамперед майстер оцінював вагу та баланс клинка, а після проведення випробувань давав оцінку всьому клинку та призначав його ціну. Часто бувало, що його вердикт міг як прославити коваля, так і покрити його ім'я ганьбою, тому Шітока мав бути не тільки майстерним мечником, а й добре розумітися на всіх тонкощах якості меча.


Маківари

Сьогодні мішені для тестової рубки найчастіше виконуються з Вара (цинівки з рисової соломи), Татамі-омоте (верхнє покриття татамі, схожого на пляжний килимок) або бамбука (але зеленого), а також комбінації цих елементів. Для надання маківарі властивостей, схожих із щільністю людського тіла, скручені в рулон цинівки, вимочуються у воді. Розміщуватися сніп може як на вертикальній підставці Доттон, так і на горизонтальній Дотан.


Техніка рубки

 

1 - Кеса-ґірі - зверху-вниз по діагоналі під кутом 30-50 градусів (найпростіший)
2 - Кірі-аґе - знизу-вгору по діагоналі зі збереженням кута атаки 30-50 градусів
3 - Суіхе - горизонтальний різ (найскладніший), де вектор докладання сили припадає поперек волокон маківари.
4 - Шомен - вертикальний удар зверху-вниз при горизонтальному розміщенні мішені


У деяких школах Батодзюцу та іайдзюцу розглядається також показник глибини різання
  • Моноучі – останньою третиною леза меча
  • Кісакі – на глибину кісакі
  • Різ кінчиком кісакі

 

 

Накаяма Хакудо, кенсей (святий меч), який регулярно займався Тамешиґірі, помічав, що розрубування не є самоціллю. Тамешиґіріслід практикувати як засіб вдосконалення своїх здібностей у фехтуванні та принципів будо сейсин - духу бойового шляху.

У сучасному світі інтерес до Тамешиґірі не втрачено і з кожним роком тільки розвивається. У багатьох країнах (у тому числі в Україні) регулярно проводяться чемпіонати з цієї дисципліни, які збирають тисячі учасників та сотні тисяч шанувальників цього стародавнього бойового мистецтва - мистецтва вдосконалення та пізнання себе через застосування принципів Бусі-до (шляху воїна).

 

Як милуватися мечем

 

 

Консультація з мечів та питань навчання

+38 097 786 84 84

(Viber, WhatsApp, Telegram)

info@nihonto.net.ua

nihonto.net.ua 

Група компаній Lezo
2007-2023